The Consequences – Femicide and the perspective of those left behind – by Stefania Prandi

The Consequences – Femicide and the perspective of those left behind – by Stefania Prandi
  • The Consequences – Femicide and the perspective of those left behind, by Stefania Prandi

    For three years, Stefania Prandi collected images of faces, objects, places which represent the point of view of people who were involved in a femicide and who haven’t given in to gender-based violence.

    Those dealing with the consequences of femicide – a term used to define the killing or disappearance of a woman because of her gender and for reasons of hatred, contempt, pleasure, or a sense of possession – are mothers, fathers, sisters, brothers, and children. They are the ones with grief and shattered lives, with memories kept alive by pictures. They must bear the weight of the legal expenses and the humiliation in courts, as well as in the media where it is the behavior of the victims that is questioned rather than that of the killer.

    Nevertheless, an increasing number of families of the victims of femicide are engaged: they write books, organise meetings at schools, start petitions, collect funds for awareness-raising campaigns or engage in online activism. Their objective is to have society understand that what they went through was not due to fate or to a particular fault, but rather a widespread culture of sexism.

    Time For Equality, in collaboration with the Rotondes, is organizing an open air exhibition of photos taken by Stefania Prandi (open until November 16, 2021extended until December 10, 2021, in the Parvis de Rotondes, Luxembourg). The exhibition shows the daily lives of those who are left behind, to bear witness that the absence of a loved one can be transformed into an active presence against gender-based violence.

    Stefania Prandi has captured the pain and grief without falling into the usual depiction in the media, to remind us that we should not forget. – Chiara Cretella

     

    STEFANIA PRANDI

    Italian journalist, writer and photographer Stefania Prandi deals with gender, social and environmental topics. She has reported from Italy and several other countries in Europe, Africa and South America. She is the author of the book Oro rosso (2018, ed. Settenove) on the situation of women who are exploited and harassed while working in tomato and strawberry fields in Spain, Italy and Morocco. In 2020 she published her second book Le conseguenze (ed. Settenove).

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  • Les conséquences – Les féminicides et le regard de celles et ceux qui restent, de Stefania Prandi

    Au cours de trois ans, Stefania Prandi a rassemblé des images de visages, d’objets, de lieux qui présentent le point de vue des personnes qui ont survécu au féminicide et qui n’ont pas capitulé face à la violence basée sur le genre.

    Ceux qui subissent les conséquences du féminicide – terme utilisé pour désigner le meurtre ou la disparition d’une femme en raison de son genre, par haine, mépris, plaisir ou sentiment de possession -, ce sont les mères, les pères, les soeurs, les frères et les enfants. Ils leur restent les lendemains, les souvenirs figés conservés dans des cadres, les frais de justice, les humiliations devant les tribunaux, le traitement médiatique, la victimisation secondaire.

    Néanmoins, de plus en plus de familles de victimes de féminicide s’engagent au quotidien : elles écrivent des livres, organisent des rencontres dans des écoles, lancent des pétitions, collectent des fonds pour des actions de sensibilisation et font de l’activisme en ligne. L’objectif est de faire comprendre à la société que ce que ces familles ont vécu par la force des choses n’est pas dû à un coup du sort ou à une faute, mais que les causes du féminicide sont précisément ancrées dans la société et dans une culture sexiste.

    Time For Equality, en collaboration avec des Rotondes, organise une exposition des photos prises par Stefania Prandi (ouverte jusqu’au 16 novembre 2021prolongée jusqu’au 10 décembre 2021 – sur le Parvis des Rotendes, Luxembourg). Cette exposition est un travail inédit; elle s’attache à raconter le quotidien des personnes qui restent, pour témoigner que l’absence peut se transformer en une présence active contre la violence basée sur le genre.

    Stefania Prandi parvient à entrer dans cette douleur sans verser dans la théâtralisation ni dans l’esthétisation, pour nous rappeler de ne pas oublier.  – Chiara Cretella

     

    STEFANIA PRANDI

    Journaliste et photographe, Stefania Prandi traite de questions de genre, de droits humains, de travail et de société. Elle a réalisé des reportages et des enquêtes en Italie, ainsi que dans plusieurs pays d’Europe, d’Afrique et d’Amérique du Sud. Stefania Prandi est l’auteure de Oro rosso, enquête photographique et journalistique sur les travailleuses agricoles, exploitées et harcelées en Italie, en Espagne et au Maroc, qui fut ensuite l’objet d’un livre du même titre (2018, éd. Settenove). Le conseguenze est son deuxième livre (2020, éd. Settenove).

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  • Le conseguenze – I femminicidi e lo sguardo di chi resta, di Stefania Prandi